Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Divadlo poezie?
Razím, Daniel ; PROVAZNÍK, Jaroslav (vedoucí práce) ; BERGMAN, Aleš (oponent)
ABSTRAKT Diplomová práce Divadlo poezie? zkoumá specifický druh českého alternativního divadla, založený na tvůrčí autorské práci s literárními texty. Zabývá se jeho charakteristikou, druhovým vymezením a problematikou nepříliš výstižného názvu, který tuto oblast divadelní tvorby označuje. Souhrnně popisuje jeho scénické prostředky a inscenační postupy. Sleduje jeho historii, související s dějinami tzv. uměleckého přednesu a avantgardními uměleckými směry meziválečného období, od počátků až do nedávné minulosti a současnosti (která dosud nebyla systematicky popsána a zhodnocena). Připomíná inspirační zdroje a dobový kontext vývoje tohoto druhu divadla, podává přehled o inscenacích, s nimi souvisejících divadelních souborech a důležitých tvůrčích osobnostech. Uvádí mnoho odborných citací a autentických materiálů, zejména dobových recenzí a vzpomínek pamětníků. Zamýšlí se také nad smyslem, uměleckými přínosy i riziky tohoto způsobu divadelní práce a nad jejími budoucími perspektivami – zejména ve vztahu k tvůrčí práci s literárními texty a k jejich uměleckému zprostředkování veřejnosti a v souvislosti s pedagogickou činností a zájmy výchovné dramatiky.
Nonsensová poezie jako východisko pro inscenační práci
Šteidlová, Kateřina ; MARUŠÁK, Radek (vedoucí práce) ; MACHKOVÁ, Eva (oponent)
Bakalářská práce přibližuje inscenační proces s dvojicí adolescentních dívek, které navštěvují literárně-dramatický obor na základní umělecké škole. Námětem naší práce se stala nonsensová poezie. Dívky se s interpretací této poezie setkaly pouze v rámci předmětu přednes. Práce na inscenaci tak byla pro obě cestou objevování nových možností inscenační tvorby. Opírala jsem se o dovednosti a zkušenosti, které dívky získaly během předchozího studia literárně-dramatického oboru, ale i v dalších uměleckých oborech. Pro inscenaci jsme tak využily zejména jejich schopnost pracovat s nadsázkou, ztvárnit situaci pohybově, podpořit atmosféru zvukem, hudbou. V jednotlivých kapitolách přibližuji dvojici dívek, s nimiž jsem pracovala, a to jak z hlediska jejich zkušeností s dramatickou výchovou, tak z hlediska vývojové psychologie. Dále analyzuji námět, popisuji dramaturgicko-režijní koncepci a práci na budování vytyčených situací. Popisuji také, jak se naše koncepce v průběhu práce měnila v závislosti na budování dramatického oblouku a na tom, zda vybrané texty dívky oslovily a jak jsme je následně uchopily. Sleduji také proces reprízování a jeho vliv na konečnou podobu inscenace.
Umenie živého slova
Harčaríková, Marica ; MARUŠÁK, Radek (vedoucí práce) ; BERGMAN, Aleš (oponent)
Diplomová práca, ktorá má dve časti - teoretickú a empirickú, sa v prvej časti venuje predovšetkým termínom spôsobu "oživovania slova", ktorého prostriedkom je ľudský hlas, reč a ich umelecké možnosti podania. Nimi sú - deklamácia, recitácia, umelecký prednes. V tomto kontexte sa sústreďuje na detský prednes a jeho formy podania, čiže najmä na súborový prednes. Súčasťou zmysluplnej práce so slovom je interpretácia. Práca pojednáva o význame interpretácie z hľadiska vzťahu k literárnemu dielu, k prednesu, a k divadelnej tvorbe. Zaoberá sa bližšou špecifikáciou pojmov poézia a divadlo. Pre hlbšie pochopenie z hľadiska obsahu bližšie špecifikuje divadelnú formu akou je divadlo poézie. Venuje sa otázke divadla poézie ako svojbytnej divadelnej forme, ktorá sa rozvinula v stredoeurópskom regióne, najmä v neprofesionálnom divadle a to v istých teoretických zakotveniach i historických súvislostiach. Zmieňuje sa o celoštátnej prehliadke umeleckého slova a divadiel poézie - Hviezdoslavov Kubín, najmä v súvislosti s detským divadlom poézie - v rámci kategórie detských recitačných kolektívov. A v neposlednom rade, v druhej časti sa zameriava na proces tvorby s detským kolektívom, na možnosti práce s lyrickým textom pri tvorbe konkrétnej inscenácie.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.